Drie bijzondere toepassingen voor de Oculus Rift

By on 27 november 2013
Oculus Rift - AMVR

Wereldwijd wordt er reikhalzend uitgekeken naar de introductie van de Oculus Rift headset, die volgend jaar op de markt komt. De bril moet virtual reality (VR) binnen handbereik van de gewone consument brengen. Achter de schermen wordt er hard gewerkt aan de ontwikkeling van de meest uiteenlopende 3D games, maar er liggen ook enkele bijzondere VR-toepassingen in het verschiet.

Het bijzondere van een head-up display als de Oculus Rift is dat de gebruiker zich volledig in een driedimensionale omgeving waant, die meebeweegt als je je hoofd draait. Dat is dus niet te vergelijken met videobrillen of slimme brillen als Google Glass, die (al dan niet in bijna het gehele gezichtsveld) op enige afstand een virtueel 2D scherm projecteren.

Deze immersive technology maakt vele toepassingen mogelijk. Vooral op het vlak van 3D gaming zijn de mogelijkheden eindeloos, op internet zijn er voor de development kit van de Oculus Rift al talloze virtuele achtbanen, 3D shooters, space simulators en horrorgames te vinden. Daarnaast werken uitgevers van de meest bekende 3D games aan Rift-adaptaties van hun spellen.

Naast games wordt er ook gewerkt aan enkele serieuze toepassingen. Een tweetal hiervan zijn Diplopia en AMVR. Ook op het vlak van cybersex zijn er volop ontwikkelingen, waaronder een Sex Simulator van Japanse makelij.

Diplopia

Weliswaar is Diplopia ook een game, maar wel van een serieuze aard: het spel moet mensen met een lui oog of mensen die scheel kijken helpen om weer diepte te kunnen zien. Ontwikkelaar James Blaha is zelf scheel en na het lezen van recent wetenschappelijk onderzoek, waarin bewijs wordt gegeven dat het onder andere middels speciale 3D games mogelijk is om deze afwijkingen te behandelen, besloot hij om via Indiegogo geld te gaan ophalen voor de ontwikkeling van zo’n game.

De game is gebaseerd op het klassieke Breakout, maar dan in drie dimensies. De speler moet beide ogen gebruik om het spel te kunnen spelen, want de Oculus Rift zorgt ervoor dat het rechteroog andere informatie te zien krijgt als het linkeroog. Alleen door die visuele informatie te combineren kan er gewonnen worden. Op die manier wordt het brein langzaam getraind om de aangeboren afwijking te compenseren, wat het vermogen om ook in het echte leven diepte te kunnen zien verbetert.

Anxiety Management Virtual Reality Platform (AMVR)

Een andere bijzondere toepassing voor de Oculus Rift is AMVR van het Amerikaanse bedrijf PsyTech. De simulator is bedoeld voor het behandelen van diverse fobieën en angststoornissen, waaronder pleinvrees, arachnofobie (angst voor spinnen), claustrofobie en hoogtevrees. In de simulator wordt de te behandelen persoon geconfronteerd met zijn of haar angst, maar dan in de wetenschap dat hij of zij in een veilige omgeving is en op elk moment de simulatie kan afbreken.

Daardoor kan in de simulatie steeds een klein stapje gezet worden in de confrontatie, waarbij de persoon in kwestie langzaam went aan de situatie waar de angst voor bestaat. Doordat de simulatie bijna levensecht aandoet zal de betreffende fobie of angststoornis uiteindelijk ook in het echte leven onder controle gehouden kunnen worden.

Sex Simulator

De porno-industrie is van oudsher een van de drijvende krachten achter technologische ontwikkelingen. Dat geldt ook zeker voor de Oculus Rift. Er worden momenteel al vele erotische simulators ontwikkeld, waarin de gebruiker zich kan verplaatsen in het lichaam van een acteur of situaties kan ondergaan die in de realiteit onmogelijk of zelfs ongewenst zijn.

Een van die toepassingen is de in Japan ontwikkelde Sex Simulator, waarin de gebruiker seksueel bevredigd wordt door een Anime-karakter. Dat gebeurt zowel visueel – via de Oculus Rift – als fysiek, via de Tenga, een apparaatje dat masturbatiebewegingen nadoet. De Tenga is gekoppeld aan de game zodat de fysieke bewegingen overeen komen met de actie in de 3D wereld. Opwindend? Deze toepassing komt wellicht wat lachwekkend over, maar reken maar dat er uiteindelijk een grote markt is voor toepassingen op het vlak van 3D cybersex.

(afbeelding: PsyTech)

Wiebe de Jager

About Wiebe de Jager

Hoofdredacteur Wearable. Gek van gadgets maar weigert een smartwatch te dragen. Oprichter van eReaders.nl en Dronewatch.nl. Twitter: @wdejager

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *