Twitterende BH attendeert vrouwen op borstcontrole

By on 31 oktober 2013
Tweeting Bra

Vrouwen doen er verstandig aan om hun borsten regelmatig te controleren op knobbeltjes of andere afwijkingen, om borstkanker in een zo vroeg mogelijk stadium op te sporen. Om je te helpen herinneren aan dit zelfonderzoek heeft het Griekse OgilvyOne Athens een BH ontwikkeld die een tweet verstuurt zodra de sluiting wordt losgemaakt.

In de sluiting van de Tweeting Bra is een sensor ingebouwd die via Bluetooth in verbinding staat met je smartphone. Als je de BH uittrekt dan wordt dat door de app gedetecteerd, waarna er automatisch een tweet met hashtag #tweetingbra wordt verzonden. Het berichtje moet andere vrouwen helpen herinneren om regelmatig hun borsten te controleren.

De BH is een initiatief van Nestlé Fitness, dat op deze manier vrouwen wil stimuleren meer aandacht te besteden aan het regelmatig doen van een zelfonderzoek. Als onderdeel van de campagne zal de Griekse TV-presentatrice Maria Bacodimou de BH twee weken dragen, en op die manier haar bijna 150 duizend volgers op Twitter dagelijks informeren over het tijdstip waarop ze het kledingstuk uittrekt.

In de maand oktober wordt wereldwijd aandacht gevraagd voor borstkanker. Volgens de National Breast Cancer Organisation moeten vrouwen minstens één keer per maand hun borsten controleren. Vier op de tien gevallen van borstkanker worden momenteel ontdekt tijdens een mammografie.

De Tweeting Bra zal niet op de markt verschijnen. Wie toch een wearable wil aanschaffen die kan helpen bij het voorkomen van borstkanker, moet beslist eens kijken naar de Eclipse, een sensor die via lichtgolven afwijkingen in borstweefsel kan detecteren.

Wiebe de Jager

About Wiebe de Jager

Hoofdredacteur Wearable. Gek van gadgets maar weigert een smartwatch te dragen. Oprichter van eReaders.nl en Dronewatch.nl. Twitter: @wdejager

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *