iMotion-controller maakt virtual reality tastbaar

By on 30 september 2013
iMotion controller

Binnenkort moet je niet raar opkijken als je iemand schijnbaar willekeurig in de lucht ziet vegen en slaan. Op Kickstarter is namelijk een crowdfundcampagne gestart voor de financiering van iMotion, een 3D-controller die gamers in staat stelt om objecten te manipuleren in virtual reality-games.

iMotion bestaat uit een fraai vormgegeven apparaatje dat je in je handpalm legt en met een strap aan je hand bevestigt. In de iMotion zijn een gyroscoop en bewegingssensoren ingebouwd, die veranderingen in de positie van de hand opmerken. Daarnaast bevat het apparaatje drie ledjes waarvan het licht wordt opgevangen door een webcam. Aan de hand van de positie en stand van de leds kan de webcam vervolgens de positie van de iMotion herleiden.

Een gamer die één of twee iMotions in de hand heeft kan zodoende op een heel nieuwe manier interacteren met 3D-games. Denk aan vechtspellen waarbij je daadwerkelijk moet uithalen om je tegenstanders te raken, of first-person shooters waarbij je met handbewegingen je karakter bestuurt. Een beetje zoals bij de Wii-controllers het geval was, maar dan met meer vrijheidsgraden en een nauwkeuriger positionering.

Virtual touchscreen

Virtual touchscreen

De iMotion geeft ook haptische feedback aan de gebruiker. Dat wil zeggen dat de controller je door middel van trillingen voelbare terugkoppeling geeft op wat er in de driedimensionale wereld gebeurt. Zo kun je objecten, tegenstanders of kogelinslagen daadwerkelijk ‘voelen’. De intensiteit en lengte van de trillingen kunnen aangepast worden, al naar gelang de omstandigheden.

Dat maakt de iMotion controller niet alleen interessant voor gamers, maar ook voor architecten of wetenschappers die op zoek zijn naar nieuwe manieren om 3D-objecten in een virtuele wereld te manipuleren. Helemaal interessant wordt het als de iMotion gecombineerd wordt met andere virtual reality-tools, zoals de Oculus Rift 3D-bril die binnenkort verschijnt.

Bijzonder is dat iMotion direct werkt met bestaande games en andere 3D toepassingen, zoals Google Earth. De controller is compatible met Apple, Mac en Linux, en werkt zelfs met mobiele telefoons en TV’s die de MHL standaard ondersteunen.

Het doel van de Kickstartercampagne is om $100.000 op te halen. Voor $49 kun je het project ondersteunen en krijg je als één van de eersten een exemplaar van de iMotion controller thuisgestuurd. Die moeten dan begin 2014 geleverd worden.

Wiebe de Jager

About Wiebe de Jager

Hoofdredacteur Wearable. Gek van gadgets maar weigert een smartwatch te dragen. Oprichter van eReaders.nl en Dronewatch.nl. Twitter: @wdejager

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *