Oculus Rift 3D-bril zal ook met smartphones werken

By on 2 november 2013
Oculus Rift - video screenshot

Virtual reality komt in 2014 letterlijk in ieders handbereik, nu bekend is geworden dat de Oculus Rift ook aangedreven zal kunnen worden door een Android-smartphone. De bijzondere 3D-bril laat je virtuele werkelijkheden zoals games ervaren alsof je er zelf deel van uitmaakt.

In de gameswereld wordt er al maanden reikhalzend uitgekeken naar het verschijnen van Oculus Rift, een soort skibril met twee ingebouwde hogeresolutie-schermen. De drager van de bril waant zich hierdoor middenin de virtuele werkelijkheid. Dat effect wordt mede versterkt door het feit dat als je je hoofd draait, het driedimensionale beeld meedraait.

Aanvankelijk was er sprake van dat de virtual reality-bril alleen aangedreven zou kunnen worden door pc’s met krachtige videokaarten. Maar volgens Oculus-oprichter Palmer Luckey krijgt de bril een ingebouwde chip die het 3D beeld in samenwerking met bijvoorbeeld een smartphoneprocessor realtime kan opbouwen. Dat betekent dat de headset ook gebruikt kan worden met een mobieltje. Er komen dus geen twee versies van de Rift, zoals eerder beweerd werd in het geruchtencircuit.

De in de bril ingebouwde processor krijgt heel wat rekenwerk voor z’n kiezen: er moeten immers twee 3D beelden tegelijk berekend worden, voor elk oog één. Tegelijkertijd moeten hoofdbewegingen met minimale vertraging vertaald worden in veranderend beeld. Dat luistert nauw, want bij teveel vertraging kan de gebruiker van de headset duizelig of misselijk worden. Dat effect heet ook wel simulation sickness of virtual reality motion sickness.

Het is de bedoeling van Oculus, dat afgelopen jaar bijna 2,5 miljoen dollar ophaalde via Kickstarter, om een betaalbare virtual reality-bril op de markt te brengen tegen een verkoopprijs van zo’n 300 dollar.

Inmiddels lopen gamesdevelopers van over de hele wereld zich warm om hun 3D games aan te passen voor de Oculus Rift, en ook andere bedrijven experimenteren al volop met de development kit, waaronder architectenbureaus en kunstenaars. Het lijkt er dan ook op dat 2014 het jaar van de doorbraak van virtual reality wordt.

(afbeelding: Business Insider)

Wiebe de Jager

About Wiebe de Jager

Hoofdredacteur Wearable. Gek van gadgets maar weigert een smartwatch te dragen. Oprichter van eReaders.nl en Dronewatch.nl. Twitter: @wdejager

2 Comments

  1. oeioeioei

    3 november 2013 at 10:58

    De schrijver van dit stukje begrijpt niet zo goed hoe 3D beeldtechniek werkt… Er hoeft juist geen complex 3D beeld gemaakt te worden, maar er kan worden volstaan met 2 2D beelden die samen een 3D effect bereiken. Net als bij ouderwetse stereofotografie.

  2. Wiebe de Jager

    Wiebe de Jager

    3 november 2013 at 11:17

    De beelden zijn afzonderlijk uiteraard 2D, maar de rendering is per beeld nog altijd die van een 3D scene. Een 2D weergave van een 3D scene noem ik voor het gemak maar het ‘renderen van een 3D beeld’, wellicht dat de woordkeuze voor verwarring zorgde.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *