‘Markt voor smartwatches groeit met 500% in 2014’

By on 30 december 2013
20131229-202322.jpg

De markt voor slimme horloges begint serieuze vormen aan te nemen, als we dit rapport van Strategy Analytics mogen geloven. Volgens de publicatie verzesvoudigt de markt voor smartwatches in het komende jaar.

Deze groei is met name te danken aan de inspanningen van grootgewichten als Samsung, Apple, Sony, Microsoft, Qualcomm en Google. Een aantal van de genoemde bedrijven heeft al slimme horloges op de markt gebracht, waaronder Sony met de SmartWatch 2 en Samsung met de Galaxy Gear. Over andere bedrijven gaan geruchten dat ze in 2014 mogelijk met een smartwatch op de markt komen.

De groei zal met name plaatsvinden in de V.S., West-Europa, China en de meest ontwikkelde Aziatische landen. Het rapport van Strategy Analytics bekijkt in totaal voor 88 landen het groeipotentieel en de mogelijkheden voor fabrikanten, onderdelenleveranciers, software-ontwikkelaars, uitgevers en andere belanghebbenden.

2014 lijkt sowieso het jaar te worden waarin wearable technology – waaronder de smartwatch – doorbreekt. Eerder dit jaar publiceerde het gezaghebbende zakentijdschrift Forbes een artikel waarin wordt voorspeld dat consumenten komend jaar massaal zullen zwichten voor wearables zoals Google Glass en slimme horloges.

Overigens is er nog veel werk aan de winkel voor fabrikanten van smartwatches. Zo bleek uit cijfers van Best Buy dat maar liefst één op de drie kopers van een Galaxy Gear het horloge uiteindelijk ontevreden weer terugbracht. Met name de gebrekkige functionaliteit, de ongebruiksvriendelijke bediening en de geringe accuduur worden gezien als problematisch.

Wiebe de Jager

About Wiebe de Jager

Hoofdredacteur Wearable. Gek van gadgets maar weigert een smartwatch te dragen. Oprichter van eReaders.nl en Dronewatch.nl. Twitter: @wdejager

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *