Nieuw prototype Oculus Rift bevat oled-scherm

By on 9 januari 2014
Crystal Cove

Uiteraard maakt ook virtual reality-startup Oculus VR haar opwachting op de CES. Het nieuwste prototype van de headset bevat een oled-scherm, dat zich kenmerkt door een zeer hoge verversingssnelheid. Dat komt moet de virtual reality-ervaring ten goede komen. Ook toonde Oculus een nieuw head tracking-systeem.

Zoals uit onze review onlangs al bleek is de latency een zeer belangrijke factor voor het creëren van een realistische 3D-ervaring. Want hoe meer tijd er zit tussen het draaien van het hoofd en het updaten van het beeld, hoe meer moeite onze hersenen hebben om de virtuele wereld te verwerken. Elke vertraging is funest en daarom is een scherm dat overweg kan met snelle beeldwisselingen van essentieel belang. Daarnaast is het oplossend vermogen van het scherm dat in de bril gebruikt een aandachtspunt: hoe hoger, hoe meer details er weergegeven kunnen worden.

Volgens Palmer Luckey van Oculus VR is oled de ideale schermtechnologie voor hun headset: “Een oled-scherm kan in minder dan een milliseconde van beeld wisselen, sneller dan enig lcd-scherm”. Hoe hoog de resolutie van het scherm is wilde Luckey niet zeggen, maar het is ongetwijfeld hoger dan de 1280×800 pixels van het scherm dat in de eerste Dev Kit werd toegepast.

Verder maakt het nieuwe prototype, dat ‘Crystal Cove’ is gedoopt, gebruik van een aanvullende technologie voor de head tracking. In de Dev Kit werd alleen gebruik gemaakt van bewegingssensoren en magnetometers; het nieuwe systeem maakt ook gebruik van positional tracking. Hierbij wordt de headset op verschillende plaatsen voorzien van stipjes die door een speciale camera gevolgd worden. Een dergelijk systeem stelt Oculus in staat om niet alleen rotatie maar ook zijwaartse of voorwaartse bewegingen van het hoofd te volgen. Daardoor kun je bijvoorbeeld iets beter bekijken door je hoofd wat naar voren te bewegen, net als in het echt.

Onduidelijk is nog of het oled-scherm of het positional tracking-systeem terugkeren in de uiteindelijke consumentenversie van de Oculus Rift, die nog dit jaar op de markt moet verschijnen.

(bron: Polygon)

Wiebe de Jager

About Wiebe de Jager

Hoofdredacteur Wearable. Gek van gadgets maar weigert een smartwatch te dragen. Oprichter van eReaders.nl en Dronewatch.nl. Twitter: @wdejager

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *